ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ ΓΙΑ ΒΑΠΤΙΣΗ
1. Υποβολή αιτήσεως των γονέων – Αστυνομικές ταυτότητες.
2. Ληξιαρχική Πράξη Γέννησης του παιδιού (Πρωτότυπο).
3. Ο Ανάδοχος πρέπει να είναι βαπτισμένος Ορθόδοξος Χριστιανός και εάν είναι έγγαμος να έχει τελέσει Θρησκευτικό Γάμο. Όχι μόνο πολιτικό, ή μόνο σύμφωνο συμβίωσης. Αυτά πρέπει να τα αποδεικνύει με τα κάτωθι δικαιολογητικά: α. Ληξιαρχική πράξη γέννησης-βάπτισης και β. Πιστοποιητικό τελέσεως γάμου, σύμφωνα με το Ορθόδοξο δόγμα, απ’ το ληξιαρχείο ή απ’ τον Ι. Ναό όπου τελέσθηκε ο γάμος του. γ. Υπεύθυνη Δήλωση του ιδίου, με επικύρωση του γνησίου της υπογραφής του από Αστυνομικό Τμήμα ή τα Κ.Ε.Π. ότι: είναι Χριστιανός Ορθόδοξος και δεν είναι ετερόδοξος (Ρωμαιοκαθολικός, Προτεστάντης ή Μονοφυσίτης), ούτε μέλος σε καμία παραχριστιανική ή παραθρησκευτική ομάδα ή ιδεολογία π.χ. Παλαιοημερολογίτικη παράταξη, Μασονία, Ρόταρυ, Λάιονς, Νέα Ακρόπολη, Κέντρο Γνωστικών Σπουδών κ.λ.π.
4. Εάν οι γονείς κατοικούν σε άλλη ενορία, απαιτείται μεταβίβαση βαπτίσεως και άδεια του εφημερίου της ενορίας που ανήκουν, ότι επιτρέπει ανεπιφύλακτα να γίνει η βάπτιση του τέκνου τους (του συγκεκριμένου ζεύγους), στον Ιερό Ναό μας (ή την Ιερά Μονή) που έχουν επιλέξει.
5. Σε περίπτωση απουσίας από την βάπτιση ενός εκ των δύο γονέων, απαιτείται για την ονοματοδοσία έγγραφη συγκατάθεσή τους, με επικύρωση του γνησίου της υπογραφής του από Αστυνομικό Τμήμα ή τα Κ.Ε.Π. Στην υπεύθυνη δήλωση θα βεβαιώνει ότι: «Επιθυμώ με τη σύμφωνη γνώμη της ή (του) συζύγου μου (ονοματεπώνυμο συζύγου), να βαπτιστεί το παιδί μας στον Ιερό Ναό Αγίου Βασιλείου Γλαύκου Πατρών, και να λάβει το όνομα (τάδε).
Σημειώσεις:
Απαραίτητη προϋπόθεση για την τέλεση του Μυστηρίου είναι η συμφωνία και παρουσία αμφοτέρων των γονέων του βαπτιζομένου, που θα αποδεικνύεται με την υπογραφή τους στη Δήλωση Βαπτίσεως, την ημέρα τελέσεως του Μυστηρίου.
Ο/Η ανάδοχος πρέπει να είναι Ορθόδοξος Χριστιανός. Απαγγέλλει κατά τη διάρκεια του Μυστηρίου το Σύμβολο της Πίστεως και είναι εγγυητής στην Εκκλησία για λογαριασμό του βαπτιζομένου, να βοηθήσει το παιδί να γνωρίσει την Ορθόδοξη πίστη. Τέκνα προερχόμενα από γονείς που έχουν τελέσει μόνο πολιτικό γάμο, βαπτίζονται εφόσον ο Ανάδοχος εγγυάται την κατήχηση του νεοφωτίστου.
Μετά την βάπτιση, ο ιερεύς θα εκδώσει ΔΗΛΩΣΗ ΒΑΠΤΙΣΕΩΣ, την οποία οι γονείς πρέπει να καταθέσουν στο Ληξιαρχείο του Δήμου γεννήσεως του παιδιού, εντός 90 ημερών, προς αποφυγή διοικητικού προστίμου.
Ο κουμπάρος (ή η κουμπάρα) πρέπει να είναι τουλάχιστον 15 ετών. Να έχει δηλαδή ο ίδιος, μιά στοιχειώδη κατηχητική κατάρτιση και γνώση.
ΕΙΔΙΚΕΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ
α) Σε περίπτωση που με δικαστικὴ απόφαση, την επιμέλεια του παιδιού έχει ο ένας γονεὺς ή κηδεμόνας για την τέλεση του Μυστηρίου και την Ονοματοδοσία απαιτείται Υπεύθυνη Δήλωση του ετέρου γονέα ότι συμφωνεί ή σὲ κατάσταση Κηδεμονίας, αμφοτέρων των γονέων, ότι συμφωνούν.
β) Σε περίπτωση διαφωνίας των γονέων, γιο το Βάπτισμα ἢ τὴν Ὀνοματοδοσία μπορεῖ αὐτὰ νὰ γίνουν κατόπιν Δικαστικῆς Ἀποφάσεως.
Προσοχή! Δικαστικὴ ἀπόφαση, ἡ ὁποία ἀναθέτει μόνο τὴν ἐπιμέλεια τοῦ τέκνου, προσωρινὴ ἢ μή, στὸν ἕνα ἐκ τῶν δύο γονέων, δὲν καλύπτει τὸν Ἐφημέριο γιὰ τὴν τέλεση Βαπτίσεως.
γ) Γιὰ κάθε περίπτωση, πρὶν τὸ βάπτισμα ἀνηλίκου, οἱ γονεῖς, μὲ ἐπίδειξη τῆς ἀστυνομικῆς ταυτότητός τους, γιὰ τὴν συμφωνία τῶν στοιχείων τους μὲ τὴν Ληξιαρχικὴ πράξη, ὑπογράφουν ἐνώπιον τοῦ Ἐφημερίου γιὰ τὸ θρήσκευμα καὶ τὸ ὄνομα τοῦ νηπίου.
Σὲ περίπτωση ἀπουσίας ἑνὸς γονέως, ὁ ἐφημέριος μπορεῖ νὰ τελέσει τὸ Μυστήριο τοῦ Βαπτίσματος, ὅταν ὁ ἕτερος γονεὺς προσκομίσει θεωρημένο ἀντίγραφο, εἴτε τῆς ληξιαρχικῆς πράξεως θανάτου, εἴτε τῆς σχετικῆς δικαστικῆς ἀπόφασης, βάσει τῶν ὁποίων ὁ ἀπουσιάζων γονεὺς κηρύττεται ρητῶς ἄφαντος ἢ ἔκπτωτος ἀπὸ τὴ γονικὴ μέριμνα.
δ) Σὲ περίπτωση ἀπουσίας τοῦ ἑνὸς γονέως λόγῳ εὐλόγου κωλύμματος (ἀσθενείας, ἀποδημίας κλπ.), τότε ὁ Ἐφημέριος μπορεῖ νὰ προχωρήσει στὴν τέλεση τοῦ Βαπτίσματος, ἐφ᾿ ὅσον ἐκ μέρους τοῦ ἀπόντος γονέως ὑποβληθεῖ, εἴτε βεβαίωση ἐνώπιον συμβολαιογράφου, εἴτε ὑπεύθυνη δήλωση μὲ τὸ γνήσιο τῆς ὑπογραφῆς θεωρημένο, ὅτι συγκατατίθεται γιὰ τὴν βάπτιση τοῦ τέκνου κατὰ τὸ Ὀρθόδοξο δόγμα καὶ μὲ τὸ συγκεκριμένο ὄνομα.
στ) Σὲ περίπτωση διάστασης ἢ διαζυγίου ἢ ὅταν ἡ μητέρα τοῦ ἀνήλικου τέκνου ἐπικαλεῖται ὅτι πατέρας τοῦ τέκνου εἶναι ἄλλος ἀπὸ τὸν ἀναγραφόμενο στὴν Ληξιαρχικὴ πράξη γεννήσεως, ὁ Ἐφημέριος 1) ὀφείλει νὰ ἀναζητήσει τὸν πατέρα, τὸ ὄνομα τοῦ ὁποίου ἀναγράφεται στὴν ληξιαρχικὴ πράξη καὶ νὰ λάβει τὴν συγκατάθεσή του γραπτῶς 2) ἂν ἔχει προσβληθεῖ ἡ πατρότητα ἢ ἔχει ἀναγνωρισθεῖ τὸ τέκνον ἑκούσια, ὁ Ἐφημέριος μπορεῖ νὰ δεχθεῖ ὡς πατέρα τὸν προσδιοριζόμενον ὑπὸ τοῦ Ληξιαρχείου, διὰ νεωτέρας σημειώσεως καὶ διορθώσεως ἐπὶ τῆς ληξιαρχικῆς πράξης γεννήσεως.
ζ) Σὲ περίπτωση ἄγαμης μητέρας, ἐπειδὴ αὐτὴ ἀσκεῖ μόνη της τὴ γονικὴ μέριμνα, ὁ Ἐφημέριος μπορεῖ νὰ τελέσει τὴν Βάπτιση καὶ νὰ δώσει ὄνομα, ἐφ᾿ ὅσον ἡ ἄγαμη μητέρα συμπληρώσει Ὑπεύθυνη Δήλωση τοῦ Ν.1599/86, μὲ θεωρημένο τὸ γνήσιο τῆς ὑπογραφῆς της, στὴν ὁποία θὰ δηλώνει ὑπευθύνως ὅτι ἀσκεῖ ἀποκλειστικῶς τὴ γονικὴ μέριμνα ἐπὶ τοῦ ἀνήλικου τέκνου της, ὅτι δὲν ὑφίσταται δικαστικὴ ἀπόφαση, ἡ ὁποία νὰ ἀπονέμει δικαίωμα ἀσκήσεως γονικῆς μέριμνας καὶ στὸν πατέρα τοῦ ἀνήλικου τέκνου καί, τέλος, ὅτι ἐπιθυμεῖ τὸ ἀνήλικο τέκνο της νὰ βαπτισθεῖ κατὰ τὸ Ὀρθόδοξο δόγμα καὶ νὰ λάβει συγκεκριμένο ὄνομα.
ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΒΑΠΤΙΣΗ
1. Μην αναβάλλετε τη βάπτιση του παιδιού σας. Φροντίστε να είναι μικρό, λίγων μηνών, για να μη στερείται τη χάρη του μυστηρίου. Για να μη φοβηθεί την ώρα του βαπτίσματος, αλλά να συνεργαστεί με τον λειτουργό και να υπάρχει ησυχία κατά την τέλεση του μυστηρίου. Παλαιότερα συνήθιζαν να τα βαπτίζουν ευθύς αμέσως μετά το σαραντισμό της μητέρας.
2. Τα προσκλητήρια. Το περιεχόμενό τους πρέπει να είναι απλό και ανάλογο με την ιερότητα του μυστηρίου. Δυστυχώς πολλά προσκλητήρια χαρακτηρίζονται από ελαφρότητα μέχρι και ασέβεια ακόμα και δείχνουν την ματαιοδοξία και την πλήρη εκκοσμίκευση των γονιών.
3. Τα μαρτυρικά που θα πάρετε, να είναι απλά σταυρουδάκια, σκέτα, με σκέλη ολόισια, χωρίς ματόχαντρα ή ζώδια, διότι αυτά είναι παγανιστικά σύμβολα κι όχι χριστιανικά. Τα μαρτυρικά τα τοποθετούμε και τα διανέμουμε στο τέλος του μυστηρίου μαζί με τις μπομπονιέρες κι όχι μετά τη βάπτιση του παιδιού, στη μέση της τελετής, γιατί δημιουργείται θόρυβος και ακαταστασία.
4. Το λάδι που θα ευλογηθεί (επορκιστό έλαιο), να είναι καθαρό ελαιόλαδο, χωρίς αρώματα και σε καμία περίπτωση σπορέλαιο άλλης προελεύσεως.
5. Τα βαπτιστικά ρούχα του παιδιού και τα λαδόπανα, να είναι λευκά, όχι μόνο γιατί συμβολίζουν την καθαρότητα του νεοφωτισθέντος, αλλά και για να καθαριστούν εύκολα με απορρυπαντικό, χλωρίνη και καυτό νερό και να απομακρυνθούν τελείως οι λεκέδες απ’ το επορκιστό έλαιο.
6. Η βαπτιστική λαμπάδα να είναι απλή μόνο με τούλι και να μην έχει επάνω κανενός είδους φιγούρα ή άλλη παράξενη μορφή π.χ τερατόμορφες ή δαιμονικές φυσιογνωμίες, πειρατές, μαχητές, υπερφυσικά όντα, μάγισσες, ζώα, μίκυ μάους κ.ά. Επίσης τα παπουτσάκια του να μην έχουν από κάτω σταυρούς ή την πεντάλφα (αστεράκι με 5 ακτίνες).
7. Ο ναός είναι τόπος ιερός, αφιερωμένος στη λατρεία του Θεού. Γι᾽ αυτό σεβόμαστε την ιερότητα και την αισθητική του. Το Βάπτισμα δεν είναι παιδική γιορτούλα που πρέπει να διακοσμηθεί ανάλογα! Δεν είναι υπόθεση λουλουδιών, μπαλονιών κ.λ.π. Καμιά «διακοσμητική» επέμβαση δεν είναι επιτρεπτή στην αγία κολυμβήθρα (που είναι ιερό σκεύος του ναού), στο διάδρομο του ναού, στον πρόναο και γενικά τον εσωτερικό ή τον εξωτερικό χώρο του ναού. Μπορείτε να βάλετε μία ή δύο ανθοστήλες κοντά στην κολυμβήθρα. Τίποτε άλλο! Ο ναός είναι πρωτίστως κεκοσμημένος με τη Χάρη του Θεού και με τον ιερό διάκοσμο που τον περιβάλλει (αγιογραφίες, κανδήλια, ξυλόγλυπτα έπιπλα κλπ). Ο στολισμός καταστρέφει την επιβλητική και σεβαστή ομορφιά του χώρου, αλλά και έξοδα προσθέτει στους δύσκολους καιρούς που ζούμε!
Οι φωτογραφήσεις και τα βίντεο, επιτρέπονται κατ᾽ οικονομία την ώρα του Μυστηρίου. Οι επαγγελματίες ή οι ερασιτέχνες φωτογράφοι και λήπτες βίντεο, πρέπει να ενεργούν με διακριτικότητα, με σεβασμό προς το τελούμενο μυστήριο, χωρίς να ενοχλούν και χωρίς να μεταβάλλουν τον Ιερό Ναό σε στούντιο, ανεβαίνοντας πάνω στον Αρχιερατικό θρόνο στον άμβωνα ή στον σολέα με τα νότα τους στραμμένα προς την Αγία Τράπεζα!
8. Συχνά παρατηρείται μια απαράδεκτη συμπεριφορά στο ναό κατά την τέλεση μιας βάπτισης. Ήρθαμε με τη θέλησή μας για ένα δικό μας άνθρωπο, για να προσευχηθούμε στον Θεό να στείλει τη χάρη του. Και αντί της προσευχής αυτό πού παρατηρούμε είναι ο θόρυβος, οι συζητήσεις, ο ενδυματολογικός σχολιασμός, η αδιαφορία και οι άσκοπες μετακινήσεις. Ο Ιερός Ναός δεν είναι τόπος επίδειξης και ακαταστασίας, αλλά επικοινωνίας με τον Θεό. Η ματαιοδοξία, η χλιδή, η εξεζητημένη και προκλητική ενδυμασία δεν συμβιβάζονται με τη χριστιανική μας ιδιότητα και φανερώνουν αναίδεια και καταφρόνηση του θελήματος του Θεού! Άλλωστε είναι μεγάλη ασέβεια να ερχόμαστε στο ναό για να βαφτίσουμε το παιδί μας, πού σημαίνει να ντυθεί «ένδυμα αφθαρσίας», και την ίδια στιγμή εμείς με τη δική μας «ενδυμασία» και συμπεριφορά να προβάλλουμε την πνευματική γύμνια της ψυχής μας!
9. Κατά την αρχαία τάξη της Εκκλησίας μας, το όνομα δίδεται στο παιδί την όγδοη ημέρα από τη γέννησή του. Στο Ευχολόγιο υπάρχει ειδική ακολουθία. Στις μέρες μας η ονοματοδοσία έχει συνδεθεί εθιμικά με το βάπτισμα. Πρέπει απαραίτητα να είναι όνομα χριστιανικό, να αντιστοιχεί σε συγκεκριμένο άγιο, για να έχει το παιδί προστάτη του και πρότυπό του τον άγιο, του οποίου φέρει το όνομα, αλλά και να μπορεί να εορτάζει. Άλλα όμως ονόματα δεν πρέπει να δίδονται… Το όνομα είναι δηλωτικό του προσώπου και ένα πρόσωπο έχει …ένα όνομα κι ένα όνομα τελικά επικρατεί! Η επιμονή κάποιων γονέων να θέλουν να δώσουν στο παιδί τους δύο και τρία ονόματα είναι αυθαίρετη. Ξεκινά από μικροσυναισθηματισμούς και ματαιοδοξία για να ικανοποιήσουν τούς παππούδες και τις γιαγιάδες. Αποτέλεσμα αυτής της λανθασμένης τακτικής είναι να φωνάζουμε το παιδί όχι με το όνομά του αλλά με ένα ψευδώνυμο πού προέρχεται από την κακοποιημένη σύντμηση του ενός ή τη σύνθεση των περισσοτέρων ονομάτων!
Το όνομα του παιδιού σας είναι προορισμένο για την αιωνιότητα και αυτή η προοπτική του προσδίδει ιερότητα. Ως χριστιανοί οφείλουμε να σεβόμαστε την παράδοση της Εκκλησίας μας και να μην κάνουμε του κεφαλιού μας.
Για τον λόγο αυτό ως Ορθόδοξοι, δεν πρέπει να γιορτάζουμε τη βιολογική γέννησή μας όπως οι ξένοι τα γενέθλια, αλλά την πνευματική μας αναγέννησή, πού έγινε στη βάπτισή μας, με την ονομαστική μας εορτή. Τα γενέθλια είναι συνδεδεμένα με το χρόνο και τη φθορά, ενώ η γιορτή είναι συνδεδεμένη με το όνομα του Αγίου πού νίκησε τον χρόνο και τη φθορά και ζει στην αιωνιότητα. Η ονομαστική γιορτή δεν είναι ατομική μας υπόθεση, όπως τα γενέθλια, αλλά εκκλησιαστικό γεγονός, γιατί την ίδια ημέρα γιορτάζουν μαζί μας και πολλοί άλλοι πιστοί, αδελφοί μας, που έχουν το ίδιο όνομα μ᾽ εμάς, γιορτάζει επομένως ολόκληρη η Εκκλησία.
10. Το νερό της κολυμβήθρας είναι αγιασμένο. Γι᾽ αυτό και δεν πρέπει να καταλήξει σε αποχέτευση μαζί με ακαθαρσίες, αλλά στο χωνευτήρι του ναού (ειδική καταπακτή παραπλεύρως του ναού). Στο χωνευτήρι του ναού πρέπει να χυθούν και τα νερά από το πλύσιμο των βαπτιστικών ρούχων, του παιδιού (το συντομότερο δυνατόν για να μη μουχλιάσουν). Θα τα πλύνετε σε μεγάλη λεκάνη προσεκτικά, για να μην πέσουν τα απονιψίματα οπουδήποτε αλλού. Το πρώτο μπάνιο το παιδιού γίνεται μετά από οκτώ ημέρες, (πρώτη μέρα πιάνετε η μέρα της βαπτίσεως). Αν πρακτικά δεν μπορείτε να τα φέρετε στο χωνευτήρι του ναού, τουλάχιστον αδειάστε τα στον κήπο σε μια γωνιά, για να απορροφηθούν στο έδαφος. Τα τρία πρώτα πάμπερς του μωρού που θα λερώσει μετά τη βάπτισή του, μαζί με τα μωρομάντηλα που θα το καθαρίσετε, πρέπει να θαφτούν κι όχι να πεταχτούν οπουδήποτε. Αν έχουμε ευλάβεια πρέπει να προσέχουμε και τις λεπτομέρειες.
11. Τα νήπια και τα μικρά παιδιά, βαπτισμένα και μυρωμένα, έχουν ανάγκη από συχνή Θεία Κοινωνία, όχι μόνο «τις τρείς επόμενες Κυριακές» μετά τη βάπτισή τους, αλλά τακτικά και συχνά, σε κάθε λατρευτική ευκαιρία. Διαφορετικά τα στερούμε αδικαιολόγητα από τη Θεία Χάρη και την αγιαστική ουράνια τροφή του σώματος και της ψυχής τους. Το Σώμα και το Αίμα του Χριστού τα φυλάσσει από κάθε κακό. Επίσης εξοικειώνονται με το χώρο του ιερού ναού και τα τελούμενα σ’ αυτόν, μαθαίνουν να ζουν σαν παιδιά του Θεού, συνηθίζουν και δεν φοβούνται ούτε αντιδρούν, όπως συμβαίνει με κάποια παιδιά πού οι μητέρες τα φέρνουν σπάνια για να κοινωνήσουν!
Αν το παιδί μετά τη βάπτισή του, έχει ανησυχία αδικαιολόγητη, ουδέποτε το ξεματιάζουμε εμείς ή άλλο γνωστό μας πρόσωπο, διότι αυτό, έστω και εν αγνοία μας, συνιστά πρακτική χρήση της «λευκής μαγείας»! Το καλύτερο που έχουμε να κάνουμε είναι, να το πάμε σε έναν ιερέα να του διαβάσει την σχετική ευχή (εις βασκανία), ή αν δεν είναι εφικτό, να του τηλεφωνήσουμε να το διαβάσει απ’ τον τόπο που βρίσκεται, εάν κι αυτό δεν μπορεί να γίνει άμεσα, τότε ανάβουμε το καντήλι μας και το θυμίαμα στο εικονοστάσι του σπιτιού μας, γονατίζουμε και με ευλάβεια λέμε μια γνωστή μας προσευχή π.χ το «Πάτερ ημών…», ή κι έναν Ψαλμό του προφήτη Δαυίδ απ’ το Ψαλτήρι (κατά προτίμηση τον 17ο ή τον 69ο ) και στη συνέχεια χρίουμε το βρέφος στο μέτωπο απ’ το έλαιο της κανδήλας του εικονοστασίου μας, ή με άγιο έλαιο απ’ το μυστήριο του ευχελαίου (αν έχουμε κάπου φυλάξει). Τίποτε άλλο. Οποιαδήποτε άλλη αντιμετώπιση είναι εκ του πονηρού!
Ολόψυχα σας ευχόμαστε η βάπτιση του παιδιού σας να αποτελέσει για σας και τούς καλεσμένους σας μια ευλογημένη ευκαιρία, θερμής προσευχής και ουσιαστικής συμμετοχής στην πνευματική αναγέννηση του παιδιού σας!
H Χάρη και η ευλογία του Αγίου Βασιλείου, να σας χαρίζει κάθε υλική και πνευματική προκοπή.
ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΑ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ ΓΙΑ ΓΑΜΟ
1. Βεβαίωση αγαμίας του μελλονύμφου γαμπρού, από την ενορία του.
2. Πιστοποιητικό αγαμίας νύμφης – Αίτηση του εφημερίου της μελλονύμφου προς τον Μητροπολίτη για την έκδοση αδείας γάμου. (από ενορία νύφης).
3. Πράξη προσδιορισμού επωνύμου τέκνων (από ενορία νύφης).
4. Δημοσίευση προαναγγελίας γάμου σε τοπική εφημερίδα (προσκομίζεται μαζί με τα άλλα δικαιολογητικά).
5. Ένα παράβολο χαρτοσήμου 15 Ευρώ από εφορία (Δ.Ο.Υ). Θα πρέπει όταν το ζητήσετε να τονίσετε ότι πρόκειται για παράβολο γάμου.
6. Πιστοποιητικά Οικογενειακής Καταστάσεως αμφοτέρων (του ζεύγους), από το ληξιαρχείο του Δήμου ή της κοινότητας που υπάγονται.
7. Δύο Υπεύθυνες Δηλώσεις, «Προς την Ιερά Μητρόπολη Πατρών», όπου οι μελλόνυμφοι συμπληρώνουν τα προσωπικά τους στοιχεία, ο καθένας ξεχωριστά και στο τέλος βεβαιώνουν ότι: «Δεν έχω τελέσει άλλο γάμο θρησκευτικό ή πολιτικό ή σύμφωνο συμβίωσης εντός της Ελλάδος ή σε χώρα του εξωτερικού». Στη συνέχεια για το γνήσιο της υπογραφής τις θεωρούν σε κάποιο Αστυνομικό Τμήμα ή στα Κ.Ε.Π. Για όσους τέλεσαν πολιτικό γάμο είναι απαραίτητο στη δήλωση να το αναφέρουν. Έτσι το κείμενο της δηλώσεως τροποποιείται ως εξής: «Δεν έχω τελέσει με άλλο σύντροφο γάμο θρησκευτικό ή πολιτικό ή σύμφωνο συμβίωσης εντός της Ελλάδος ή σε χώρα του εξωτερικού, παρά μόνο πολιτικό με τον (ή την)….. (τάδε) και τώρα επιθυμώ να τελέσω μαζί του (της) και θρησκευτικό γάμο».
8. Επίσης Αστυνομικές Ταυτότητες, Αριθμός φορολογικού Μητρώου (Α.Φ.Μ) και αριθμός Μητρώου κοινωνικής ασφάλισης (Α.Μ.Κ.Α) αμφοτέρων (του ζεύγους).
ΠΡΟΣΘΕΤΑ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ ΓΙΑ ΑΛΛΕΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ
Α. Εάν υφίσταται διαζύγιο από πρώτο γάμο. Το διαζευκτήριο με την ένδειξη «ΔΙΑ ΓΆΜΟ» (λευκού χρώματος), εάν έρχονται σε β΄ ή γ΄ γάμο, το οποίο εκδίδει η Ιερά Μητρόπολη, στην οποία τελέσθηκε ο γάμος. Σε περίπτωση διαλυθέντος Πολιτικού Γάμου κατατίθεται η ληξιαρχική πράξη του Γάμου με το αμετάκλητο της δικαστικής αποφάσεως πού λύει τον γάμο αυτό.
Β. Εάν ο νυμφίος ή η νύμφη, βρίσκονται εν χηρεία από προγενέστερο γάμο, φέρουν τη ληξιαρχική πράξη θανάτου, του (ή της) πρώην συζύγου και βεβαίωση του βαθμού Γάμου (Α’ ή Β’), από την Ενορία ή τη Μητρόπολη, ή Ληξιαρχική Πράξη προηγούμενου Γάμου, θρησκευτικού ή πολιτικού.
Γ. Εάν έχει προηγηθεί πολιτικός Γάμος των μελλονύμφων μεταξύ τους, προσκομίζεται και αντίγραφο Ληξιαρχικής Πράξεως Πολιτικού Γάμου. Δεν απαιτείται νέα δημοσίευση σε εφημερίδα, αλλά φωτοαντίγραφο της πρώτης, εάν υπάρχει.
Δ. Εάν ένας εκ των δυο μελλονύμφων είναι κάτω από 18 ετών, είναι απαραίτητη η γραπτή γονική συναίνεση και η σχετική άδεια από την Ιερά Σύνοδο.
Ε. Αν είναι αλλοδαποί χρειάζονται επιπλέον τα εξής δικαιολογητικά: • Πιστοποιητικά Βαπτίσεως κατά το Ορθόδοξο δόγμα. • Άδειες παραμονής εντός Ελλάδος. • Διαβατήρια θεωρημένα από την Αστυνομία (για το χρονικό διάστημα που αφορά την τέλεση του γάμου). • Πιστοποιητικό αγαμίας από το Δήμο ή την ενορία της χώρας τους. Τα πιστοποιητικά εξωτερικού πρέπει απαραιτήτως να φέρουν σφραγίδα Χάγης ή apostil, από την αρμόδια Υπηρεσία της χώρας τους.
ΣΤ. Εάν ένας εκ των δύο είναι ετερόδοξος (καθολικός ή προτεστάντης), θα πρέπει να προσκομίσουν συμβολαιογραφική πράξη ότι συμφωνούν τα τέκνα τους που θα προέλθουν από το γάμο, να βαπτιστούν Χριστιανοί Ορθόδοξοι. Επίσης χρειάζεται να φέρουν και πιστοποιητικό από την θρησκευτική τους κοινότητα ότι έχουν λάβει βάπτισμα Τριαδικό (δηλ. στο όνομα της Αγίας Τριάδος).
9. Εάν η ενορία ενός εκ των Μελλονύμφων ανήκει και σε άλλη Μητρόπολη από αυτή πού θα τελεσθεί ο Γάμος, το Πιστοποιητικό αγαμίας θα πρέπει να θεωρείται πρώτα από την Μητρόπολη αυτή και έπειτα προσκομίζεται στον εφημέριο, ο οποίος θα τελέσει τον Γάμο.
10. Εάν οι μελλόνυμφοι είναι άγνωστοι στον εφημέριο της ενορίας, χρειάζεται να καταθέσουν και πιστοποιητικά Γεννήσεως-Βαπτίσεως κατά το Ορθόδοξο δόγμα.
11. Οι παράνυμφοι (δηλ. οι κουμπάροι), οφείλουν να είναι βαπτισμένοι Ορθόδοξοι Χριστιανοί και να μην έχουν τελέσει πολιτικό γάμο. Αυτά πρέπει να τα ποιστοποιούν με τα αντίστοιχα έγγραφα: Πιστοποιητικό Γέννησης-Βάπτισης & Οικογενιακής καταστάσεως.
12. Τα Δικαιολογητικά τα καταθέτουμε στο γραφείο γάμων της Μητροπόλεώς μας που βρίσκεται στην διεύθυνση: Βότση 34, 1ος όροφος (τηλ. 2610-320-602), απ’ όπου εκδίδεται αυθημερόν και η άδεια Γάμου, καταβάλλοντας κι ένα ελάχιστο ποσό για κληρικόσημο. Η άδεια παραλαμβάνεται αμέσως από τούς ενδιαφερόμενους και προσκομίζεται στον Εφημέριο της ενορίας που θα τελεσθεί το μυστήριο, για να καθοριστεί η ημέρα και η ώρα τέλεσής του.
13. Μετά τον Γάμο, οι Νεόνυμφοι παραλαμβάνουν από τον Εφημέριο: Δήλωση Τελέσεως Θρησκευτικού Γάμου, υπογεγραμμένο από τον Εφημέριο, τούς Νεόνυμφους και τούς Παρανύμφους (Κουμπάρους) και στη συνέχεια το καταθέτουν στο Ληξιαρχείο της πόλεως που διαμένουν για να ανοίξουν οικογενειακή μερίδα. Η Δήλωση τελέσεως Γάμου κατατίθεται στο Ληξιαρχείο υποχρεωτικώς εντός 40 ημερών, από την ημέρα τελέσεως του Γάμου (σε εκπρόθεσμη κατάθεση επιβάλλεται πρόστιμο). Η κατάθεση της Δήλωσης αυτής, γίνεται από έναν εκ των Νεονύμφων ή από εκπρόσωπο τους, ο οποίος φέρει μαζί του τις ταυτότητες και των δύο συζύγων.
Βασική προετοιμασία για το γάμο, που μας διαφεύγει
Ο απόστολος Παύλος μιλώντας για τον χριστιανικό γάμο λέγει: «τὸ μυστήριον τοῦτο μέγα ἐστίν, ἐγὼ δὲ λέγω εἰς Χριστὸν καὶ εἰς τὴν ἐκκλησίαν» (Εφ. 5:32). Δηλ. ότι ο γάμος είναι μυστήριον μεγίστης σπουδαιότητος γιατί αναφέρεται στην πνευματική ένωση του Χριστού με την Εκκλησία. Αυτό δέχεται η Εκκλησία μας. Αυτό πιστεύουμε ως χριστιανοί. Γι᾽ αυτό και οι μελλόνυμφοι επιβάλλεται να προετοιμάζονται πνευματικά για την ευλογημένη ώρα του μυστηρίου του γάμου τους. Δυστυχώς, τους απορροφούν και τους καταπονούν οι προετοιμασίες για πολύ δευτερεύοντα ζητήματα (τι θα φορέσουν, τι θα φάνε, πως θα καλλωπιστούν, ποιος θα τους φωτογραφίσει κλπ.) και τους διαφεύγει η πνευματική προετοιμασία για το ίδιο το μυστήριο.
Η Εκκλησία μας προτείνει οι μελλόνυμφοι :
-
Να επιδιώξουν να εξομολογηθούν σε κάποιον πνευματικό πατέρα (ιερέα) και να ζητήσουν την άφεση των αμαρτιών τους και την ευχή του.
-
Να εκκλησιαστούν και να κοινωνήσουν το Σώμα και το Αίμα του Κυρίου μας (εάν τους το επιτρέψει ό πνευματικός).
-
Να προσευχηθούν θερμά για τον κορυφαίο αυτό σταθμό της ζωής τους, ώστε ο Θεός να ευοδώσει την κοινή πορεία τους και να τελειοποιήσει την αγάπη τους.
-
Μέσα από την ανάγνωση ενός από τα τόσο αξιόλογα θρησκευτικά βιβλία που κυκλοφορούν για το γάμο, να εμβαθύνουν στο νόημα και το σκοπό του ορθόδοξου χριστιανικού γάμου.