Κλῆρος καί ἐκκοσμίκευση (Β’)

DSC_5640

ὑπό Ἀρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη

Στίς 17.6.21, ὁ φιλόξενος ἱστότοπος «anastasiosk.blogspot.com» δημοσίευσε τό κείμενό μας «Κλῆρος καί ἐκκοσμίκευση». Ὁ θεολόγος κ. Ἀθανάσιος Κοτταδάκης (ἐφεξῆς Ἀ.Κ.) μέ ἄρθρο «ΑΠΟΡΩ ΚΑΙ ΕΞΙΣΤΑΜΑΙ», ἐξέφρασε ἐντόνως τήν ἀντίθεσή του ὡς πρός τό περιεχόμενο τοῦ κειμένου μας (anastasiosk.blogspot.com. 17.6.2).

Δέν θά ἀσχοληθῶ μέ τό ἄπρεπο ὕφος τῆς διαφωνίας του, μάλιστα θεολόγου πρός Ἱερέα (ἄλλωστε, ἐξ ὄνυχος τόν λέοντα…), ἀλλά μέ τό περιεχόμενο τῆς διαφωνίας του.

Λοιπόν. Τό πρῶτο καί στοιχειῶδες πρᾶγμα, πού ὀφείλουμε νά κάνουμε, ὅταν πρόκειται νά κριτικάρουμε ἕνα κείμενο, εἶναι νά καταλάβουμε καλά, πολύ καλά, τέλεια, τό γράμμα καί τό πνεῦμα τοῦ συγγραφέα. Διαφορετικά, θά γράφουμε πράγματα, πού δέν ἐννοεῖ ὁ συγγραφέας, μέ ἀποτέλεσμα νά τόν ἀδικοῦμε καί νά τόν συκοφαντοῦμε. Σ’αὐτό τό «ὀλίσθημα» ὑπέπεσε ὁ κ. Ἀ.Κ., διαβάζοντας τό «Κλῆρος καί ἐκκοσμίκευση», καί βγάζοντας τό ἀστήρικτο συμπέρασμα, ὅτι ὡς Ἱερέας εἶμαι ἐνάντιος στό φιλανθρωπικό ἔργο τῆς Ἐκκλησίας. «Ντροπή!», ἔγραφε καί ξαναέγραφε.

Γράφαμε: « Δέν εἶναι σωστό ἐμεῖς (οἱ Ἀπόστολοι) νά ἀφήσουμε τό κήρυγμα τοῦ λόγου τοῦ Θεοῦ καί νά ἀσχολούμαστε μέ διανομές τροφίμων» (Πρ. 6:2). Ἐννοεῖται, ὅτι Δώδεκα Ἀπόστολοι δέν ἦταν ἀντίθετοι μέ τίς διανομές τροφίμων, ἀλλά, ἦταν ἀντίθετοι μέ τό νά κάνουν οἱ ἴδιοι αὐτό τό πρᾶγμα, γιατί ἀκριβῶς ἡ ἀποστολή τους δέν ἦταν νά γεμίζουν κοιλιές, ἀλλά ψυχές. Καί γράφαμε: «Φαντασθεῖτε τούς Δώδεκα Ἀποστόλους νά ἀσχολοῦντο (μόνο) μέ τίς διανομές τροφίμων! Φαντασθεῖτε τούς Ἱερεῖς καί Ἀρχιερεῖς τῆς Ἐκκλησίας μας νά ἀσχολοῦνται (μόνο) μέ τέτοια πράγματα!».

Σημαίνει ἄραγε αὐτό, ὅτι εἶμαι ἀντίθετος μέ τό φιλανθρωπικό ἔργο τῆς Ἐκκλησίας; Ἤ μήπως, γιά νά μήν παρεξηγηθῶ, ἔπρεπε νά γράψω τό αὐτονόητο ἀκόμα καί στά παιδάκια, ὅτι δηλαδή «ὁ Ἱερέας (!) πρέπει νά κάνει φιλανθρωπίες;!».

Καί ὁ κ. Ἀ.Κ. γιά νά ἀποδείξει αὐτό τό αὐτονόητο σέ ὅλους, μεταξύ τῶν ἄλλων, ἐπικαλεῖται τόν Ἀπόστολο Παῦλο, πού προέτρεπε τούς πιστούς νά μαζεύουν χρήματα γιά τήν ἐμπερίστατη τότε Ἐκκλησία τῶν Ἱεροσολύμων (Α΄ Κορ.16:2-4). Ὅμως, δέν ἀναφέρει ὅτι αὐτό πού ἔκανε ὁ Παῦλος, ἦταν πάρεργο! Θά μποροῦσα, λοιπόν, καί ἐγώ νά εἰπῶ, ὅτι γιά τόν Ἀ.Κ., τό μόνο πού ἔκανε ὁ Παῦλος, ἦταν νά μαζεύει χρήματα γιά τούς πτωχούς! Ἐπικαλεῖται ἐπίσης καί τή συμβουλή πού ἔδωσε στούς πρεσβυτέρους τῆς Μιλήτου, νά ἐργάζονται σκληρά γιά νά βοηθᾶνε, ὅσους ἔχουν ἀνάγκη (Πρ. 20:35). Θά μποροῦσα καί πάλι νά εἰπῶ, ὅτι γιά τόν κ. Ἀ.Κ., τό μόνο πού θέλει ὁ Παῦλος ἀπό τούς Ἱερεῖς, εἶναι νά ἐργάζονται σκληρά καί νά βοηθᾶνε τούς πτωχούς!

Ἡ διαφωνία μας, ἀγαπητέ κ. Ἀ.Κ., δέν εἶναι , ἄν ὁ κλῆρος πρέπει ἤ ὄχι νά κάνει ἀγαθοεργίες, ἀλλά, ἄν πρέπει νά δίδει τό βάρος τῆς ἱερατικῆς του διακονίας στό ὑλικό, φιλανθρωπικό ἔργο, καί ὄχι στό πνευματικό ἔργο, στή Λειτουργία, στό κήρυγμα, στή νουθεσία, στήν ἐξομολόγηση, μέ ἕνα λόγο στή σωτηρία ψυχῶν. Ἄν ὁ κάθε πιστός ὀφείλει, σύμφωνα μέ τήν ἐντολή τοῦ Χριστοῦ, νά βάζει ὡς προτεραιότητα στή ζωή του τά πνευματικά (Μτ. 6:33), πόσο μᾶλλον ὁ Ἱερέας!

Δέν ἔλαβε τό χάρισμα τῆς Ἱερωσύνης, γιά νά κάνει φιλανθρωπίες! (Μποροῦσε νά τίς κάνει καί χωρίς τά ράσα!). Ἔλαβε τήν Ἱερωσύνη, γιά νά ἀφοσιωθεῖ στή σωτηρία ψυχῶν. Συνεπῶς, ὅταν ἀσχολεῖται πρωτίστως μέ τά φθαρτά σώματα, καί δευτερευόντως μέ τίς ἀθάνατες ψυχές, ἐκτρέπεται καί ἐκκοσμικεύεται. Καί αὐτό ἐπισημάναμε στό (ἀρχικό μας) ἄρθρο.

Ταῦτα ἐν ἀγάπῃ καί μετ’ ἐγκαρδίων εὐχῶν.

Πηγή: Αναστασιος (22/06/2021)

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s